تستر زمین و نحوه اندازه گیری مقاومت چاه ارت

نحوه اندازه گیری مقاومت چاه ارت؛ تستر زمین یا ارت تستر چیست؟

ایمنی و جلوگیری از برق گرفتی مهمترین اصل در طراحی سیستم برق ساختمان است. لذا جهت رفع خطر برق گرفتگی، از روش زمین کردن دستگاه های برقی استفاده میکنند. بدین صورت که بدنه فلزی دستگاه ها را به زمین متصل می کنند. لذا با احداث چاه ارت، و اتصال رسانایی از ساختمان تا زمین این امنیت تامین میشود. الزاما وجود پریز های ارت دار معرف داشتن چاه ارت نیست و باید طبق قانون نظام مهندسی طبق قوانین ارتینگ چاه حفر و طبق استاندارد ساختمان به ارت متصل شود. چاه ارت طبق قوانین و استانداردها ایجاد شده باید شرایطی جهت کسب مجوز داشته باشد. مقاومت چاه ارت بسیار حائز اهمیت است و باید مقدار کمی باشد. بطور مثال برای ساختمان های مسکونی مقاومت باید زیر 2 اهم باشد. لازم است سالی یکبار این مقاومت تست شود تا در صورت افزایش آن اصلاحات لازم صورت گیرد. همچنین در بیمارستان ها و شرکت هایی با شبکه های کامپیوتری و سرور وجود چاه ارت الزامی ست.

دستگاهی که مقاومت چاه ارت را اندازه گیری میکند، ارت تستر یا تستر زمین نام دارد. مدل های قدیمی تر آنالوگ بوده و توسط عقربه ای مقدار مقاومت را نشان میداد اما امروزه ارت تستر ها دیجیتالی میباشد و با دقت مطلوبی مقدار مقاومت الکتریکی چاه را نشان میدهد.

روش اندازه گیری مقاومت توسط ارت سنج سه سیمه :

eart ground tester

ارت تستر شامل دو میله میخی شکل و سه عدد پراب یا کابل به رنگ ها و متراژ های متفاوت می باشد.

میله ها معمولا در فواصل 5 متری و 10 متری از سیم چاه ارت در زمین کوبیده میشود. سپس سه سیم با رنگ های سبز، زرد و قرمز به ترتیب از خروجی C، P،E ارت سنج به E1، P1 و C1 متصل میکنند.با روشن کردن دستگاه و انتخاب گزینه مقاومت، مقدار RE یا مقاومت الکتریکی چاه ارت نمایش داده میشود.

نمونه ای میله یا الکترود کوبیده شده در زمین :

eart ground tester1

به این ارت تستر ها، ارت تستر میله ای، الکترودی و یا سه سیمه نیز میگویند.

محاسبه ارت به روش دو سیمه:

در این روش ارت بدون استفاده از میله ها اندازه گیری میشود و در مکان هایی که امکان کوبیدن الکترود در زمین نیست کاربرد دارد :

eart ground tester 2wire

در این روش پراب های C و P را اتصال کوتاه و به ارتی که از برق شهر تامین میشود متصل میکنیم. و سیم E را به الکترود چاه ارت متصل میکنیم. عدد حاصله را RE مینامیم. بار دیگر C و P را به یک شیر آب یا لوله ای فلزی که در زمین وجود دارد متصل میکنیم و مجددا E را به الکترود چاه ارت وصل میکنیم. مقدار بدست آمده re نام دارد.از اختلاف این دو مقدار، مقاومت چاه ارت یا REX بدست می آید.

REX=RE-re

اندازه گیری ارت با ارت سنج کلمپی:

جهت آشنایی و عملکرد ارت تستر های کلمپی به مقاله ارت سنج کلمپی چیست؟ مزایا و معایب تستر زمین کلمپی مراجعه فرمایید.

جهت بررسی انواع ارت سنج به لینک زیر مراجعه کنید :

https://saenco.com/power/1392-05-01-08-08-30.html

دسته بندی محصولات

Open menu